skip to Main Content

De kunst in de Hortus Oculus is een ervaring voor álle zintuigen. De symbiose tussen kunst en natuur op een andere manier voelbaar, hoorbaar, zichtbaar te maken is de leidraad in de beeldentuin.

Internationale kunstenaars hebben ieder op uitnodiging en na selectie een speciaal voor deze multi-zintuiglijke tuin kunstwerk ontworpen. De 1e editie kunstwerken voor de Hortus Oculus zijn gecreëerd tijdens de ‘Artist in Residence 2018’.

LAD heeft een goede ervaring om de kunstwerken op deze wijze te realiseren. De kunstenaars verblijven een periode op locatie om zo hun werk in optimale omstandigheden met professionele ondersteuning- te ontwikkelen.

Kunstenaars Hortus Oculus:

  • Toshitaka Nishizawa-Japan
  • Kouji Ohno – Japan
  • Els Otten – Nederland
  • Dodog Soeseno – Indonesië
  • Frank Eerhart – Nederland
  • Marcel van Zijp – Nederland
  • Paula Kouwenhoven – Nederland


Toshitaka Nishizawa
Het monumentale beeld van de Japanse kunstenaar Toshitaka Nishizawa opent de Hortus Oculus. Het kunstwerk nodigt de bezoeker direct uit tot een spannende benadering: voelen, aanraken, strelen. De tastzin staat centraal. Het beeld is van een ongekende tederheid, sensueel kwetsbaar en aards krachtig. Een marmeren monoliet, miljoenen jaren oud gesteente. Het bevat de eeuwigheid van de natuur, de traagheid van tijd, de stilte van materie, het universum door de tast.

“Subject of this project is the tactile sense. The concept is the enlarged version of the hand gripped form. A spiral unifies both space and material: the marble. I use marble because of the accumulation of many lives in the past. I assume that with the tactile sense you can feel this.” – Toshitaka Nishizawa

 

Kouji Ohno
De kunstenaar Kouji Ohno ontwikkelt in samenwerking met de bioloog en onderzoeker Henk Jonkers sculpturen van ‘smart materials’.  Deze ‘human figures’ zijn een introductie op een serie beelden in een variëteit van beton en mossen.  Een symbiose van zowel kunst als natuur. In ieder beeld manifesteert zich een eigen identiteit door deze authentieke materialiteit. Een verwijzing naar de Japanse Zen-tuin waarin mos een centrale rol inneemt. De tuin als metafoor voor het universum.

In deze co-creatie is gebruik gemaakt van een innovatieve betonsoort. De beelden geven voelbaar inzicht in deze hedendaagse duurzame technologie. Technologie waarbij gebruik wordt gemaakt van de waardevolle eigenschappen van de omringende natuur zoals mossen. De eerste schaalmodellen zijn in maart 2018 succesvol gepresenteerd tijdens het TEDxDelft event.

Lees meer:
“Zelfherstellend biobeton TU Delft genomineerd voor European Inventor Award”
“Onderzoek aan ‘groen’ beton”

 

Els Otten
Koralen getransformeerd in unieke kleine glazen objecten vormen het sculptuur van Els Otten. Geschonken uit de oceaan, gevonden op de stranden van het Japanse eiland Tokashikijima. De bewogen historie van het eiland inspireerden Els al eerder in 2011 tot een aantal glazen objecten “Lamento voor Tokashikijima”.

Het beeld voor de Hortus Oculus is als een opwaartse beweging, een niet eenduidige beweging van de koralen uit het water. De half-transparante diepblauwe metamorfose van gebruikte flessen is als een lichaam bezig uiteen te vallen of is juist net ontstaan. De flessen zijn het omhulsel van gestolde momenten en de sprankelende prosecco tijdens een kerstdiner van World Art Delft.

Het beeld vraagt om een heel eigen waarneming. De gestalte is door de glinstering van glas en water op een andere wijze te ‘zien’ en te ervaren door de bezoekers die nog enigszins licht kunnen onderscheiden.



Dodog Soeseno

De ruimtelijke installatie van Dodog Soeseno verbeeldt de mythische tuin. Met als symbool een klein huis op een rond bloemrijk tapijt beschilderd met voelbare bloemen. In de introverte ruimte is een tekst in universele beeldtaal verwerkt.

Beschut tegen de wind vind je de echo van jezelf. Gekroond door een levenslustige tak in de vorm van een hertengewei. De verbeelding van de groei in de natuur.

 

Frank Eerhart
Frank Eerhart is naast dichter en medeoprichter van Plint, ook getalenteerd kunstenaar. Deze talenten zijn samengevoegd in een kunstwerk. Het gedicht is in braille uitgevoerd.


Marcel van Zijp

De tastbare poëzie in het beeld ‘Crow’ is een verzameling geselecteerde fragmenten van Marcel (Nederland) uit een Schubert-liedtekst. De zinnen zij in het Engels vertaald vanuit de originele ‘die Krähe’(de kraai) uit de onnavolgbare ‘Winterreise’ van deze componist.
Het ruwe granieten blok beton van zijn werk ‘Aspidium Felix-mas’ draagt de geraffineerde hals van een cello. De nek leidt naar een sierstuk, een prachtig ontworpen boekrol.


Paula Kouwenhoven

Het werk ‘Willowhenge’ van Paula is geïnspireerd door de befaamde Stonehenge en Woodhenge in Engeland en de Woodhenge in de Millingerwaard langs de Rijn. Omdat er in het gebied veel wilgen groeien en gesnoeid moten worden, is voor deze cirkels gekozen. Het zijn cultische cirkels van steen, hout, boomstammen of (zoals in dit geval) van wilgentenen.
Lieu-Plaats is een cirkel van wilgen, die fungeren als een grote mand gevuld met lavastenen. Iedereen kan stenen toevoegen met speciale herinneringen.

Back To Top