skip to Main Content

De kunst in de Hortus Oculus is een ervaring voor álle zintuigen. Ons streven is om in deze unieke beeldentuin de symbiose tussen kunst en natuur op een andere manier te presenteren. De beelden zijn voelbaar, hoorbaar, zichtbaar en soms zelfs om aan te ruiken.

Internationale kunstenaars hebben ieder op uitnodiging en na een selectie speciaal voor deze multi-zintuiglijke tuin een kunstwerk gemaakt. Sommigen zelfs meerdere kunstwerken. De 1e editie kunstwerken voor de Hortus Oculus is gecreëerd tijdens de ‘Artist in Residence 2018’.

Land Art Delft heeft in de loop der jaren veel ervaring opgedaan met het realiseren van kunstwerken op deze wijze. De kunstenaars verblijven een periode op deze inspirerende locatie in de polder om zo hun werk in optimale omstandigheden met professionele ondersteuning te ontwikkelen.

Kunstenaars Hortus Oculus:

  • Toshitaka Nishizawa-Japan
  • Kouji Ohno – Japan
  • Els Otten – Nederland
  • Dodog Soeseno – Indonesië
  • Frank Eerhart – Nederland
  • Marcel van Zijp – Nederland
  • Paula Kouwenhoven – Nederland
  • Gaku Hayashi – Japan
  • Sarantis Gagas – Griekenland


Toshitaka Nishizawa (1965)
Met het monumentale beeld Navel of the Darkness van de Japanse kunstenaar Toshitaka Nishizawa opende de Hortus Oculus in 2018. Het kunstwerk nodigt de bezoeker direct uit tot een spannende benadering: voelen, aanraken, strelen. De tastzin staat centraal. Het beeld is van een ongekende tederheid, sensueel, kwetsbaar en aards krachtig en daardoor een beleving voor de hand. Een marmeren monoliet, een miljoenen jaren oud gesteente. Het bevat de eeuwigheid van de natuur, de traagheid van tijd, de stilte van materie en het universum door de tast.

Toshitaka: “Subject of this project is the tactile sense. The concept is the enlarged version of the hand gripped form. A spiral unifies both space and material: the marble. I use marble because of the accumulation of many lives in the past. I assume that with the tactile sense you can feel this.” – Toshitaka Nishizawa

Navel of the Darkness

 

Kouji Ohno (1971)

De Japanse kunstenaar Kouji Ohno ontwikkelde in samenwerking met de microbioloog en onderzoeker Henk Jonkers van de TU sculpturen van ‘smart materials’.

De twee beelden in de Hortus Oculus zijn niet gegoten maar gemaakt van Bio beton, een innovatieve betonsoort, en staal. Er is gebruik gemaakt van bacteriën (bepaalde korstmossen) die ervoor zorgen dat het beton zelfherstellend is. De technologie is gebaseerd op micro-organismen die kalksteen produceren, hierdoor kunnen scheuren in beton autonoom hersteld worden. De beelden geven daardoor inzicht in deze hedendaagse duurzame innovatieve technologie. De eerste schaalmodellen zijn in maart 2018 succesvol gepresenteerd tijdens het TEDxDelft event.

Deze ‘human figures’, een man- en een vrouwfiguur, zijn een introductie op een serie beelden in een variëteit van beton en mossen. De structuur van de vrouwfiguur is bij het voelen iets zachter dan die van de mannelijke figuur. Een symbiose van kunst en natuur. Het voor de beelden gebruikte mos zou je als een verwijzing kunnen zien naar de Japanse Zen-tuin waar mossen een belangrijke rol spelen.

Lees meer:
“Zelfherstellend biobeton TU Delft genomineerd voor European Inventor Award”
“Onderzoek aan ‘groen’ beton”

In the beginning was the World

De Japanse kunstenaar Kouji Ohno zal voor de beeldentuin in 2020 een nieuw kunstwerk creëren in het thema “Bevrijding”.

 

Els Otten (1950)

Een glazen vrouwfiguur rijst op uit een vijvertje. Het zijn koralen getransformeerd in unieke kleine glazen objecten die de sculptuur van Els Otten vormgeven. Het materiaal is aangespoeld en gevonden op de stranden van het Japanse eiland Tokashikijima. De bewogen historie van het eiland inspireerde Els al eerder in 2011 tot een aantal glazen objecten “Lamento voor Tokashikijima.

Het beeld voor de Hortus Oculus is als een opwaartse beweging, een niet eenduidige beweging van de koralen uit het water. De half-transparante diepblauwe metamorfose van gebruikte flessen is als een lichaam dat bezig is uiteen te vallen of juist net ontstaan. De flessen zijn het omhulsel van gestolde momenten en de sprankelende Prosecco tijdens een kerstdiner van World Art Delft.

Het beeld vraagt om een heel eigen waarneming. De gestalte is door de glinstering van glas en water op een andere wijze te ‘zien’ en te ervaren door de bezoekers die nog enigszins licht kunnen onderscheiden.

Healing


Dodog Soeseno  (1953)

De ruimtelijke installatie van Dodog Soeseno verbeeldt de mythische tuin. Het kunstwerk bestaat uit een smal verticaal huis op een ronde betonnen cirkel dat als een tapijt is beschilderd met cyaan blauw gekleurde voelbare bloemen. In de introverte ruimte is een tekst in universele beeldtaal verwerkt. Beschut tegen de wind vind je er mogelijk de echo van jezelf. Bovenop sieren gekleurde versierde bollen in de kleuren rood, geel en blauw. De twee boomtakken in de vorm van een hertengewei aan de zijkant verbeelden de groei van de natuur.

Anekdote: toen de betonnen cirkel net was gestort, zijn de schapen er uit nieuwsgierigheid eventjes in gaan staan. Dus die pootafdrukken kun je ook voelen!

Amazed

 

Frank Eerhart (1948)

Frank Eerhart is naast dichter en medeoprichter van Plint ook getalenteerd beeldend kunstenaar. Deze talenten zijn samengevoegd in dit kunstwerk. ‘Zonder iets te willen’ is van staal en staat op een rond plateau. Het is een assemblage van gevonden voorwerpen: vier omhoog stekende staken komen samen in een lange pin met daaromheen een platte cirkel. Er staat een gedicht op in braille over de relatie tussen mensen en dieren die je het gevoel geeft samen te zijn zonder dat er woorden nodig zijn.

Zonder iets te willen


Marcel van Zijp (1958)

De tastbare poëzie in het beeld ‘Crow’ is een verzameling geselecteerde fragmenten uit een Schubert-liedtekst. De zinnen zijn in het Engels vertaald vanuit de originele ‘die Krähe’(de kraai) uit de onnavolgbare ‘Winterreise’ van deze componist. Beeldhouwer van Zijp was gefascineerd door de romantiek en de kracht van de woorden. De zinnen zijn prachtig voelbaar vormgegeven omdat ze vakkundig zijn uitgehakt in het langwerpige verticale blok van Belgisch hardsteen. 

De Kraai: “Een kraai was met mij. Uit de stad getrokken. Heeft tot vandaag voortdurend om mijn hoofd gevlogen. Kraai, wonderlijk dier, Wil je me niet verlaten ? Ben je van plan, als prooi hier snel mijn lichaam te grijpen ? Nu, het zal niet ver meer gaan aan deze wandelstaf. Kraai, toon me eindelijk trouw tot aan het graf !”

 

De kraai

 

Marcel van Zijp (1958)

Het tweede werk van Marcel van Zijp heet ‘Aspidium Filix Mas’. Het beeld bestaat uit een ruw blok hardsteen dat een glad bewerkte Belgisch hardstenen hals van een cello draagt. De geraffineerde krul van de cellohals leidt naar het sierstuk: een prachtig ontworpen boekrol. Het is een fijn voelbaar kunstwerk door het contrast tussen ruw en glad. De vertaling van de  Latijnse naam ‘Aspidium Filix Mas’ is mannetjes varen, de plant die net zo’n prachtige krul heeft als de cellohals.

Aspidium Filix Mas

Van Zijp is momenteel ook bezig met ander kunstwerk in een uithoek van dit gebied. Een kunstwerk “in progress”. 

 

Paula Kouwenhoven (1953)

Het werk ‘Willowhenge’ van Paula is geïnspireerd op Stonehenge en Woodhenge in Engeland en de Woodhenge in de Millingerwaard langs de Rijn. In de Hortus Oculus is een cirkel van wilgen geplant, de bomen die zo in dit landschap thuishoren. Ze staan op een gelijke afstand van elkaar en dat geeft een meditatieve sfeer terwijl je in de cirkel de ronde doet, al lopend, ruikend en luisterend naar het wuiven van de wilgen in de wind. Je voelt je hier één met de natuur.

In Stonehenge komt de zon op tussen de stenen op 21 juni, hier gaat de zon op 21 juni onder tussen de bomen.

Willowhenge

 

Paula Kouwenhoven (1953)

Lieu-Plaats is een cirkel van wilgentenen, die fungeert als een grote mand gevuld met lavastenen. Iedereen kan er een steen aan toevoegen met speciale herinneringen van b.v. geluk, verdriet of ergernis.  Herinneringen die soms “als een steen op je maag liggen”.

 

Sarantis Gagas  (1966) 

Dit kunstwerk is een hoge tuin waar je voor kunt staat, omheen kunt lopen en waaraan je kunt kan ruiken en voelen, je handen doorheen kunt woelen en je neus in kunt steken.  Landscape as a memory bestaat uit drie grote langwerpige bakken van Cortenstaal dat een ruw materiaal is. In de bakken staan Griekse planten zoals tijm, rozemarijn, lavendel. Vincent Bijloo had er bij de opening in 2018 ook wel brandnetel in gewild voor een prikkelende ervaring…..Wie weet.

 

Landscape as a memory

Landscape as a memory

 

 

 

 

 

 

Back To Top